A kis lépés is haladás


Karanténban átértékelődnek a dolgok. Az előrelátás, fegyelmezettség, takarékosság kiemelkedő szerephez jut, ha az előírásokat betartva alkalmazkodunk az új helyzethez.

Ezek a hívószavak, ha elsőre furcsának tűnik is, összhangban állnak az ökotudatos, zöld életmóddal. Mert zöldnek lenni nem a gazdagok hobbija, hiszen a fogalom jóval több az elektromos autók és a passzívházak piacánál.

Zöldnek lenni gondolkodásmód és életforma, amit kevesebb pénzből, fokozatosan is megoldható és fenntartható. Néhány alappillérre építve könnyedén csökkenthetjük az ökológiai lábnyomunkat, egészségesebben étkezhetünk és kímélhetjük a pénztárcának is.

 

Szezonális étkezés:

Válasszunk szezonális alapanyagokat a főzéshez! Ezek olcsóbbak, ízletesebbek és kisebb az ökológiai lábnyomuk is, hiszen beszerezhetők helyi termelőktől, nem utaznak éretlenül sok száz kilométert. Bicske közelében a Vértes Kamra bevásárló közösség tagjai szolgának helyi termékekkel, friss, szezonális zöldségekkel és gyümölcsökkel. Átadónapjaikat csütörtökönként tartják a Dózsa György út 7. szám alatt.

Bicskén helyi termelőknél is van lehetőség online rendelésre, helyi áruátvételre vagy kiszállítás igénylésére. A teljesség igénye nélkül:

Horváth János Koppány: friss tojás szabadtartású tyúkok alól, dió és dióból készült termékek, szezonális gyümölcsök. (Facebook: Thanya HJK, Bicske, Ady Endre utca 18.)

Ferenczi-Konrád Krisztina: szezonális zöldségek, szamóca. (Facebook: Szamócás kert, Bicske, Zrínyi utca 23.)

Metzger Antal: méz. (Facebook: Metzger Antal, Bicske, Kölcsey utca 23.)

 

Bevásárlás:

Tervezzük meg, mit veszünk, készítsünk listát és ne hagyjuk otthon! Egy hétre előre nem lehetetlen megtervezni a menüt, főleg, ha úgy főzünk, hogy ugyanazt az ételt két napig is ehessük.


Példamenü:

Hétfőn és kedden valami zöldséges: főzelék vagy rakott zöldség (karfiol, zöldbab).

Szerdán-csütörtökön tészta: paradicsomos-bazsalikomos, káposztás.

Pénteken egyszerű húsos étel, mondjuk rizses hús.

Szombaton tartalmas leves és édes második (zöldségkrémleves pirított baconnel és császsármorzsa).

Vasárnapra „klasszikus” leves, hús, köret. Például: húsleves, sült csirkecomb burgonyapürével.

Igazítsuk a menüt a szezonális alapanyagokhoz, ezek listája megtalálható az interneten, például a Felelős Gasztrohős honlapján. Vásárláshoz vigyünk magunkkal kosarat, szatyrokat, kis zsákokat a zöldségnek és gyümölcsnek, amiket otthon kimosunk. Így az eldobható csomagolásból származó szemetet jelentősen csökkentjük és mások sem fogdosták össze előttünk a zacskókat.

 

Főzés:

Ezen a területen is kulcsszó a tervezés és szezonalitás. A hús- és tejipar ökológiai lábnyoma rendkívül magas, ezért próbáljuk meg ezeknek a termékeknek a fogyasztását minimálisra csökkenteni. Főzelékek, tésztaételek, saláták, tartalmas levesek, kevés tejtermék és heti egy vagy kétszeri húsétel váltakoztatása kiegyensúlyozottá teszik a táplálkozásunkat és olcsóbb is, mint hetente ötször húsos ételt fogyasztani. Együnk többször kis adagokat, így sokkal kevesebb maradék, ételhulladék keletkezik. Fagyasszunk le bátran nagyobb mennyiségű megmaradt ételeket vagy alapanyagokat, például vegyünk egész csirkét a csirkepaprikáshoz, az aprólékot fagyasszuk le és használjuk fel később leveshez, vagy főzzünk belőle alaplevet, ami szintén fagyasztható.

 

Közlekedés:

Menjünk kerékpárral vagy gyalog, ahová lehet! Ezzel csökkentjük a károsanyag-kibocsátás ránk eső részét és az egészségünknek is jót teszünk. A biciklizés és a séta a kijárási korlátozás alatt is engedélyezett mozgásformák, de ügyeljünk a kerékpár és saját magunk előírt felszerelésére.

 

Háztartás:

Olcsóbb és környezetkímélőbb is, ha természetes szerekkel takarítunk. Ide tartoznak az ecet, a szódabikarbóna, a mosószóda, a citromsav és a teafa olaj. Az ecet a vízkő nagy ellensége, a mosószóda és a szódabikarbóna az eldugult lefolyóké és a ruhákon lévő foltoké, a teafa olaj fertőtlenítő hatású. Több internetes áruház készít és forgalmaz természetes alapú, kemikáliamentes és bőrkímélő tisztító- és mosószereket, például a Cudyfuture. Ráadásul visszaveszi az üres tisztítószeres flakonokat és újra tölti, ezzel csökkentve a keletkezős szemét mennyiségét. (www.cudyfuture.hu/flakoncsere-program)

Használjunk szappant tusfürdő helyett! Kevesebb műanyag kerül a szemétbe a csomagolásból, olcsóbb és tovább elég egy szappan, mint egy flakon tusfürdő. Haladók, vállalkozó kedvűek használhatnak természetes alapú hajmosó szappant és borotvaszappant is.

 

Szabadidő:

Pihenni, szabadidőt eltölteni nem csak wellness szállodákban, az ország másik végén vagy külföldön lehet! Ha friss levegőre vágyunk, pattanjunk biciklire vagy sétáljunk, fedezzük fel a lakókörnyezetünk szépségeit is! Ha van kertünk vagy erkélyünk, kertészkedjünk! Így levegőn vagyunk és a virágok, zöld növények bizonyítottan javítják a hangulatunkat, termelik az oxigént és szépítik a környezetünket.

Rossz idő esetén tartalmas, értelmes időtöltés az olvasás, a családi meseolvasás, diavetítés, legózás is. A társasjátékok és az olvasás nemcsak a gyerekek kreativitását és koncentrációját fejleszti, hanem a felnőttekét is.

Nagyszüleink még nagyon is környezetkímélő életmódot éltek, igaz, nem is volt más választásuk. Ha vissza tudunk nyúlni ezekhez a gyökerekhez, könnyebb elképzelni, hogyan lehetne másképp csinálni, mint ahogy most csináljuk. „A kis lépés is haladás”.

Farkas Bernadett